FAQ = Frequently Asked Questions

1) Mitt barn vill börja simma med Lidingö Simklubb. Hur gör vi?

Anmäl via hemsidans länk "ANMÄLAN". För barn som kommer från simskolan till första nivån Teknikskolan Brons gäller väntelista för närvarande. Kallelser sker normalt innan början av varje ny termin och går efter anmälningsdatum. Ibland kallas barn under terminens gång i fall någon annan slutar.

Barn som har erfarenhet av andra simklubbar kan kontakta simklubben via lidingosim@gmail.com för att ordna provsim, då nivån fastställs, t ex Brons, Silver eller Guld.

2) Mitt barn behöver byta grupp. Hur gör vi?

Vi försöker placera alla simmare i rätt grupp utifrån simtekniken och prestation. Simmare kan ev flyttas efter samtal med tränare och beroende på beläggningen i övriga grupper. Vi försöker hålla gruppbyten till kommande termin om möjligt.

3) Har ni kurser för vuxensim?

Det är något som vi gärna skulle kunna erbjuda men i dagsläget är det inte möjligt då vi inte har tillräckligt med tid och plats i simhallen.

4) Har ni simskola?

I dagsläget kan vi ej erbjuda simskola då vi tyvärr inte har plats eller tid i simhallen men vi försöker erbjuda simskola vid lov för de barn som står i vår kö om det finns möjlighet.

5) Har ni simläger?

Vi försöker ha ett uppstartsläger innan terminen drar igång i sverige för tävlingsgrupperna samt ett utlandsläger för våra äldre tävlingsgrupper nån gång under vårterminen.

7) Jag var tävlingssimmare när jag var ung och vill göra comeback. Hur gör jag?

Gå med i vår Masters-verksamhet! Anmäl gärna intresse till kaj.gorosch@gmail.com och anmäl sedan till gruppen via hemsidan "ANMÄLAN".

8) Vilka utgifter betalar simklubben och vilka betalar simmarna?

För barn/ungdomar betalar simklubben licensavgiften och startavgifter för tävlingar. För Masters betalar simklubben licensavgiften och startavgifter för SM [25m]. Övriga utgifter betalar simmarna själva, t ex transport till tävlingar.

9) Jag vill stödja klubben men inte simträna. Hur gör jag?

Då kan en bli stödmedlem! Läs mer under fliken ''stödmedlemskap''.

10) Jag vill hjälpa simklubben att kämpa för en ny simhall på Lidingö. Vem ska jag kontakta?

Skriv och berätta hur du vill hjälpa till! lidingosim@gmail.com

11) Var köper jag badmössa, simglasögon, baddräkt, T-shirts mm?

För klubbkläder har Lidingö Simklubb har ett samarbete med InterSport Lidingö. I webshopen kan ni se det sortiment av som vi för tillfället har av Crafts kollektion. Beställning görs i samband med klubbkvällar en eller två gånger per termin. Information om dessa gemensamma beställningstillfällen skickas ut ett par veckor i förväg.

Intersport webshop: http://intersportlidingo.se/subkat.aspx?hnum=10076

Lidingö Simklubb har ett avtal med Arena Sverige för köp av simkläder och övrig simutrustning med 20% rabatt på ordinarie priser. Arenasaker handlar ni genom att logga in på Arenas webshop med Lidingö Simklubbs inloggningsuppgifter som ni som medlemmar får information om på förfrågan eller genom de utskick som görs till samtliga träningsgrupper ett par gånger per termin.

Arena Sveriges webshop: https://www.swimstore.se/